Negocjacje w biznesie — jak się przygotować? Jakie strategie są najczęściej używane?

Sztuka prowadzenia negocjacji w biznesie to jedna z pierwszych umiejętności, którą musimy nabyć, by móc być w stanie liczyć na sukces. Umiejętność ta pozwala na skuteczne prowadzenie rozmów z partnerami oraz klientami i osiąganie zamierzonego celu. Jakie taktyki są najbardziej skuteczne? W jakich zawodach przydadzą się warsztaty z wywierania wpływu i prowadzenia negocjacji?

Techniki negocjacji — czy są naprawdę potrzebne?

Umiejętności porozumiewania się w każdej sytuacji może przynieść wiele korzyści, nie tylko w pracy, ale w życiu osobistym. Posiadanie wiedzy o strategiach negocjacyjnych zapewni przewagę podczas rozmów handlowych z klientami, negocjacji współpracy lub budowania relacji z partnerami. Planujesz karierę w biznesie na kierowniczym stanowisku lub jako specjalista ds. sprzedaży? Rozważ ukończenie szkolenia, gdzie poznamy najważniejsze taktyki i rodzaje technik. Szczególnie że dzisiaj termin takiego szkolenia nie stanowi problemu — firmy organizują często szkolenie online ze względu na duże zainteresowanie uczestników. Praktyczne ćwiczenia jak np. gry symulacyjne to doskonały sposób przygotowania się na prawdziwe negocjacje w biznesie.

BATNA negocjacje — na czym polega ta technika?

BATNA to inaczej z angielskiego Best Alternative To Negotiated Agreement, czyli po polsku najlepsza z alternatyw negocjowanego porozumienia. Stanowi swego rodzaju wzorzec odniesienia do wyniku negocjacji. Jej celem jest ustalenie rozwiązania, które pozwala na zaspokojenie naszych potrzeb. Dzieje się tak nawet w przypadku, gdy strony nie są w stanie dojść do porozumienia w negocjacjach. Przygotowanie się do negocjacji poprzez ustalenie swojego BATNA pozwala zachować siły negocjacyjne. Bez wcześniejszej analizy i ustalenia takiego celu, łatwo może się zdarzyć, że przystaniemy np. na niekorzystne warunki handlowe zaproponowane przez klienta lub nie będziemy w stanie bronić swoich interesów.

Jak się przygotować do negocjacji?

By negocjacje w biznesie odniosły swój skutek, powinniśmy zacząć od dokładnej analizy, jakie rodzaje tematów czy problemów mogą być poruszone przed obie ze stron. Kolejne etapy przygotowania to ustalenie celów, swoich i klientów. Przemyśl strategie swojego zachowania — czy zamierzasz twardo bronić swojego stanowiska, ustępować, o ile oznacza to korzyści? A może proces prowadzenia negocjacji powinien odbywać się na zasadzie rzeczowej współpracy między partnerami.