Metody zarządzania zespołem — o czym warto wiedzieć?

Gdy już uda Ci się przeprowadzić udaną rekrutację i stworzyć zespół złożony z wyselekcjonowanych kandydatów, równie ważne jest właściwe pokierowanie swoimi pracownikami. Jak sprawić, by potencjał Twoich pracowników został wykorzystany w pełni? Jeśli masz wątpliwości, na czym polega zarządzanie zespołem, oto kilka porad, którymi warto się kierować.

Dobry lider inspiruje swoich ludzi do działania

Jeśli nigdy do tej pory nie zdarzyło Ci się kierować pracą kilku osób, może Cię zaskoczyć, jak wiele trudności może nagle stanąć na drodze. Gdy planujesz rozwój w kierunku menadżera, warto się zastanowić, czy szkolenie z zarządzania zespołem nie byłoby dobrym wyjściem w Twoim przypadku. Na co zwrócić szczególną uwagę, by stać się dobrym team leaderem?

Daj odczuć pracownikom, że im ufasz

Nadmierna kontrola nie prowadzi do niczego dobrego. Spraw, by pracownicy mogli w spokoju wykonywać swoje zadania, zamiast sprawdzać ich na każdym kroku. A z efektów rozliczaj ich dopiero po skończonej pracy.

Dbaj o integrację wśród pracowników

Nic nie szkodzi bardziej efektywnej współpracy niż ciągłe konflikty i niezgoda panująca w zespole. Staraj się na bieżąco rozwiązywać pojawiające się spory i podtrzymuj pozytywną atmosferę pracy.

Stawiaj realne cele przed swoim zespołem

Planując pracę swojego działu, weź pod uwagę, czy osiągnięcie zamierzonego celu jest możliwe do zrealizowania w wyznaczonym czasie. Nic bardziej nie demotywuje ludzi niż nierealne zadania.

Przydzielając zadania, bierz pod uwagę indywidualne zdolności

Gdy organizujesz pracę swojego zespołu, przeanalizuj zdolności członków swojego zespół. Rozdziel zadania, uwzględniając, kto sobie najlepiej poradzi z poszczególnymi obowiązkami. Zastanów się, czy potrzebujesz kogoś, kto jest skrupulatny i dokładny czy może raczej kogoś o bardziej kreatywnym podejściu?

Bądź asertywny, a polecenia wydawaj w sposób jednoznaczny

Gdy zlecasz swojemu zespołowi pracę do wykonania, upewnij się, że wyraziłeś się w sposób jasny i klarowny. Wszyscy powinni zrozumieć, czego się od nich oczekuje. Dodatkowo pozostań stanowczy i nie pozwalaj sobą manipulować — to do Ciebie należy zarządzanie zespołem.