Utrzymywanie talentów – jak zatrzymać wartościowego pracownika w firmie?

Przemyślany proces rekrutacyjny i wdrożenie strategii pozyskiwania talentów oraz rozwoju pracowników to nie wszystkie elementy efektywnego systemu zarządzania talentami. Równie kluczowy jak poprzednie jest trzeci etap, czyli utrzymanie talentów firmy. Jak sprawić, by cenni pracownicy nie czuli potrzeby opuszczenia szeregów firmy?

Jakie znaczenie dla firmy ma inwestowanie w proces zarządzania talentami?

Mimo obecnych trudności wciąż można mówić o rynku pracy sprzyjającym pracownikom. Mowa tutaj w szczególności o wykwalifikowanych kandydatach i poszukiwanych specjalistach. Samo pozyskanie utalentowanych pracowników to tylko pierwszy krok w zapewnienie firmie możliwości rozwoju i ciągłego konkurowania z innymi firmami. Równie istotnym krokiem jest utrzymanie pracownika i zapobieganie rotacji kadry, zwłaszcza tej na wyższym szczeblu.

Kolejnym argumentem za utrzymywaniem talentów, oprócz zapewnienia stabilnego rozwoju firmy, jest niższy koszt pozyskania pracownika. Z punktu widzenia finansowego wyszukiwanie dobrze rokujących kandydatów i świadome rozwijanie kompetencji pracowników jest często bardziej opłacalne niż inwestowanie w rekrutację wysoko wykwalifikowanych, kluczowych pracowników.

Tym, co najbardziej odróżnia typowy proces rekrutacyjny od procesu zarządzania talentami, jest inna perspektywa. W procesie pozyskiwania talentów skupiamy się w swoich działaniach na przyszłości, a nie wyłącznie na teraźniejszości.

Etapy zarządzania talentami

W procesach rozwoju talentów możemy wyróżnić 3 podstawowe fazy:

  • pozyskiwanie talentów — narzędzia rekrutacyjne powinny być dobrane w ten sposób, by wyłonić najlepszych pracowników
  • rozwój talentów — po selekcji kandydatów następnym etapem rozwoju kluczowych pracowników jest umożliwienie pracownikom dostępu do szkoleń, programów rozwojowych i innych ścieżek rozwoju
  • utrzymywanie talentów — za pomocą różnego rodzaju narzędzi motywacyjnych firma jest w stanie zatrzymać w swoich szeregach cennych pracowników. Równie pomocne w tym procesie jest śledzenie za bieżąco poziomu satysfakcji pracowników firmy, np. poprzez ankiety i rozmowy indywidualne

Co możemy zrobić w ramach procesu utrzymywania talentów?

Utrzymanie najlepszych pracowników jest ważne dla płynnego działania firmy. Sam proces identyfikacji talentów nie wystarczy, koniecznie są jeszcze umiejętnie pokierowanie nimi i przemyślana strategia zarządzania potencjałem.

W utrzymywaniu kluczowych pracowników pomaga przede wszystkim stworzenie przyjaznego środowiska pracy. Jednym ze sposobów, po które najczęściej sięgają pracodawcy, jest system benefitów. Obecnie do wyboru jest bardzo wiele możliwości, dlatego warto dowiedzieć się, które benefity wzbudzą szczególne zainteresowanie wśród obecnych pracowników firmy. W przeciwnym razie bonusy, zamiast być czynnikiem zwiększającym atrakcyjność zatrudnienia, nie spełnią swojej roli i będą jedynie generować niepotrzebne koszty. Do lubianych benefitów zaliczyć można z pewnością opiekę medyczną, karty sportowe lub darmowe przekąski. W czasach popandemicznych na popularności zyskuje także możliwość pracy zdalnej oraz elastyczne godziny pracy.

Do kolejnych filarów w strategiach zarządzania pracownikami jest wynagrodzenie (adekwatne do obowiązków, doświadczenia i pełnionego stanowiska) oraz stabilność zatrudnienia. Zdefiniowanie ścieżki rozwoju pracownika i oferowanie możliwości rozwoju zawodowego poprzez szkolenia lub kursy doszkalające to kolejny kluczowy czynnik w planie rozwoju talentów.